افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید، موجب تشدید نگرانی‌ها درباره آینده اقتصادی شده است؛ ۵۶ درصد از خانوارها انتظار دارند که قیمت‌ها با سرعت بیشتری افزایش یابد.

عدم اطمینان در میان خانوارها نسبت به وضعیت اقتصادی‌شان افزایش یافته است، به‌طوری‌که ۵۶ درصد انتظار دارند که قیمت‌ها با همان سرعت یا حتی سریع‌تر افزایش یابد. در همین حال، شاخص فضای اقتصادی به پایین‌ترین سطح خود در پنج ماه اخیر رسیده است. با افزایش مستمر قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، گزارش جدید مؤسسه IOBE وضعیت ناخوشایند بسیاری از خانوارها و بدبینی آن‌ها نسبت به آینده را به تصویر می‌کشد. مسئله افزایش قیمت‌ها همچنان خانوارها را نگران کرده است، به‌طوری‌که ۵۶ درصد از آن‌ها انتظار دارند قیمت‌ها با همان سرعت یا حتی سریع‌تر افزایش یابد و ۶۱ درصد اظهار می‌کنند که "به سختی از پس مخارج خود برمی‌آیند". علاوه بر این، درصد بیشتری نسبت به ماه گذشته از پس‌اندازهای خود استفاده می‌کنند.

طبق نتایج تحقیقات شرایط اقتصادی (برای جولای ۲۰۲۴)، درصد خانوارهایی که نسبت به وضعیت اقتصادی آینده خود دچار عدم اطمینان هستند، افزایش یافته است. به‌طور خاص، در پاسخ به سوالی که میزان عدم اطمینان خانوارها را نسبت به تحولات اقتصادی آینده ارزیابی می‌کند، ۶۱ درصد در جولای اعلام کردند که پیش‌بینی وضعیت اقتصادی خود را دشوار یا نسبتاً دشوار می‌دانند، در حالی که این رقم در ماه گذشته ۵۳.۵ درصد بود. بر اساس گزارش IOBE، در جولای سه موضوع اضافی در نظرسنجی مصرف‌کنندگان به‌صورت سه‌ماهه بررسی شده‌اند که قصد خرید کالاهای مصرفی با دوام (مانند خودرو و مسکن) را دقیق‌تر مشخص می‌کنند و به عنوان شاخص‌های پیشرو برای مصرف خصوصی مورد توجه قرار می‌گیرند.

جزئیات بیشتر:

  • کاهش قابل توجهی در قصد خرید یا ساخت مسکن در ۱۲ ماه آینده مشاهده شد، به‌طوری‌که شاخص مربوطه به -۹۳.۹ (از -۹۰.۲) رسید که این وضعیت نیز به‌مراتب بدتر از شاخص‌های مشابه اروپایی است، چرا که این شاخص در اتحادیه اروپا به -۷۸.۳ (از -۷۸.۶) و در منطقه یورو به -۷۹.۶ (از -۸۰.۲) رسید. فقط ۲.۳ درصد (از ۴.۵ درصد) از خانوارهای داخلی اعلام کردند که احتمالاً در سال آینده اقدام به خرید یا ساخت مسکن خواهند کرد.

  • کاهش کمی در شاخص قصد انجام هزینه‌های مهم برای بهبود/تجدید مسکن در ۱۲ ماه آینده ثبت شد که در جولای به -۷۹.۹ (از -۷۶.۶) رسید. شاخص‌های اروپایی در جهت مخالف حرکت کردند و در اتحادیه اروپا به -۴۷.۱ (از -۴۸.۹) و در منطقه یورو به -۴۹.۸ (از -۵۱.۷) رسیدند. درصد خانوارهای یونانی که اعلام کردند احتمال زیادی دارد که هزینه‌های مهمی از این نوع در یک سال آینده انجام دهند، به ۷.۸ درصد (از ۱۰.۶ درصد) کاهش یافت.

  • همچنین، قصد مصرف‌کنندگان برای انجام خریدهای بزرگ در ۱۲ ماه آینده (مانند خرید مبلمان، لوازم برقی و غیره) به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت و شاخص مربوطه به -۴۵.۳ (از -۳۸.۲) رسید. ۵۳ درصد (از ۴۶ درصد) از مصرف‌کنندگان پیش‌بینی کردند که هزینه‌های کمتری یا بسیار کمتری انجام خواهند داد، در حالی که فقط ۳ درصد انتظار دارند که هزینه‌هایشان افزایش یابد. شاخص‌های اروپایی در اتحادیه اروپا به -۱۳.۶ و در منطقه یورو به -۱۴.۹ رسیدند.

بر اساس این تحقیق، ۵۶ درصد از خانوارها پیش‌بینی کردند که قیمت‌ها با همان سرعت یا حتی سریع‌تر افزایش خواهد یافت و ۱۶ درصد (از ۱۳ درصد) انتظار ثبات دارند. شاخص‌ها در اتحادیه اروپا و منطقه یورو به ترتیب به +۱۳ و +۱۱.۲ رسیدند.  در عین حال، فضای اقتصادی در جولای بدتر شده است، به‌طوری‌که شاخص مربوطه به ۱۰۶.۸ واحد از ۱۱۰.۵ واحد در ژوئن کاهش یافته است و به پایین‌ترین سطح خود در پنج ماه اخیر رسیده است. این کاهش ناشی از سه بخش تجاری، یعنی صنعت، ساخت‌وساز و خدمات، بوده و همچنین شاخص اعتماد مصرف‌کننده نیز ضعیف شده است. این تحقیق تاکید می‌کند که اگرچه به‌طور کلی دوره تابستانی تاثیرات مثبتی بر بخش‌های مختلف دارد، اما به نظر می‌رسد که انتظارات برای بهبود شرایط اقتصادی بیش از حد خوش‌بینانه بوده و اکنون در حال اصلاح است.

به‌طور خاص در مورد فضای اقتصادی:

  • صنعت: کاهش شدید انتظارات به دلیل افت پیش‌بینی سفارشات، تقاضا و تولید در ماه‌های آینده. شاخص انتظارات تجاری در صنعت به شدت در جولای کاهش یافت و به ۱۰۱.۴ از ۱۰۸.۳ واحد در ژوئن رسید. از متغیرهای این شاخص، کسری تراز سفارشات و تقاضای جاری شدت یافت، در حالی که تراز مثبت پیش‌بینی‌ها برای تولید در ماه‌های آینده اندکی ضعیف شد و سطح موجودی‌ها بدون تغییر باقی ماند.

  • ساخت‌وساز: کاهش ملایم انتظارات در بخش ساخت‌وساز، به دلیل پروژه‌های دولتی. شاخص انتظارات تجاری در ساخت‌وساز در جولای به ۱۵۲.۴ واحد (از ۱۶۴.۲ واحد در ژوئن) کاهش یافت که به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از سطح مشابه سال گذشته (۱۳۲.۰ واحد) است. این تغییر به دلیل کاهش شدید انتظارات در پروژه‌های دولتی بود، در حالی که ساخت‌وسازهای خصوصی اندکی تقویت شد. از متغیرهای اصلی این شاخص، پیش‌بینی‌های منفی برای برنامه‌های کاری شرکت‌ها اندکی افزایش یافت، در حالی که پیش‌بینی‌های مثبت برای اشتغال کاهش یافت.

  • تجارت خرده‌فروشی: بهبود انتظارات، خوش‌بینی تقریباً در تمام بخش‌های اصلی. شاخص انتظارات تجاری در خرده‌فروشی در جولای افزایش یافت و به ۱۰۷.۳ واحد رسید، از ۱۰۴.۷ واحد در ژوئن.

  • خدمات: کاهش شدید انتظارات، بدبینی نسبت به تقاضای جاری و آینده. شاخص انتظارات تجاری در خدمات به شدت در جولای کاهش یافت و به ۱۱۸.۱ واحد رسید، از ۱۳۲.۴ واحد در ژوئن. از متغیرهای این شاخص، ارزیابی‌های مثبت برای وضعیت جاری شرکت‌ها محدود شده و همچنین ارزیابی‌های مربوط به تقاضای جاری اندکی کاهش یافته و پیش‌بینی‌ها برای تقاضای کوتاه‌مدت نیز کاهش یافته است.

منبع:https://www.efsyn.gr/oikonomia/elliniki-oikonomia/442092_molis-ta-bgazei-pera-dilonei-61-ton-noikokyrion

کد خبر 20655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =